profile image

Jeanine Tuinstra

Marketing

23 april 2016 06:09

Laatste update: 23 januari 2024 03:27

SEO voor makelaars

Vergroot je vindbaarheid in 2024

Vroeger bekeken we woningen in de etalage van de makelaar en in de krant. Dan stapten we in de auto om vervolgens heel langzaam bij de woning langs te rijden. Toen kwam Funda en spiekten we schaamteloos bij iedereen naar binnen. Tegenwoordig zijn we niet meer gebonden aan 1 kanaal om ons droomhuis te vinden. 

Dit leidt tot een verschuiving van de manier waarop makelaars hun aanbod presenteren en promoten. Vindbaar zijn in de zoekmachines speelt hierin een grote rol. Wat is in 2024 belangrijk voor makelaars op het gebied van SEO? Wij zochten het voor je uit en hebben 5 tips voor je samengesteld (plus een bonustip)!

\

1. Gebruikerservaring

Een duidelijke website met eenvoudige navigatie is niet alleen fijn voor je bezoekers, ook voor je ranking binnen Google is dit belangrijk. Snelle, responsieve websites met goede navigatie worden hoger gewaardeerd binnen zoekmachines.

Een makelaarssite moet bijvoorbeeld snel foto's van het aanbod kunnen tonen, gemakkelijke filters bieden voor zoekopdrachten en duidelijke knoppen hebben.

Meteen toepassen: Voer een snelheidstest uit voor je website met Google PageSpeed. Deze tool geeft je inzicht in de laadsnelheid van je site en biedt specifieke aanbevelingen om de snelheid te verbeteren. 
 

2. AI

Kunstmatige intelligentie kan veel inzicht verschaffen in het gedrag en de voorkeuren van gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van gebruikersinteracties, om te begrijpen welke woningen populair zijn. Dit biedt kansen voor het personaliseren van je content. Ook repetitieve taken kunnen eenvoudig worden uitbesteed, waardoor je hier geen personeel voor hoeft aan te nemen.

Meteen toepassen: Ga experimenteren met zelflerende chatbots op je makelaarswebsite. Deze chatbots, aangedreven door kunstmatige intelligentie, leren van elke interactie en optimaliseren hun respons voor toekomstige gesprekken. Begin met het integreren van een AI-chatbot die basisvragen over aankoop, verkoop en beschikbaarheid kan beantwoorden. 

Zorg ervoor dat de chatbot geprogrammeerd is om specifieke voorkeuren en budgetten van klanten te verzamelen, waarmee je waardevolle inzichten over je doelgroep verzamelt. De chatbot wordt steeds beter in het begrijpen van klantvragen en het aanbieden van gepersonaliseerde aanbevelingen. Dit verbetert de gebruikerservaring en stelt je in staat om sneller goede leads te verzamelen.

3. Lokale SEO

Woningzoekers kijken voor aanbod in een specifieke regio. Voor een makelaar is het dus belangrijk dat je kantoor zichtbaar is in lokale zoekopdrachten. Hiervoor moet je website geoptimaliseerd zijn voor lokale zoektermen. Ook Google Mijn Bedrijf moet actueel zijn - en blijven.

Een makelaarskantoor in Utrecht optimaliseert zijn website bijvoorbeeld voor zoektermen als "huis kopen Utrecht" en zorgt dat zijn Google Mijn Bedrijf-vermelding de juiste contactgegevens en openingstijden vermeldt. Vergeet hierin ook niet het belang van recente reviews.

Meteen toepassen: Claim je Google Mijn Bedrijf-vermelding als je dit nog niet hebt gedaan en vul deze volledig in. Voeg foto's toe van recent verkochte woningen, je kantoor en je team. Vraag klanten om recensies te schrijven over hun ervaringen met jou als makelaar. Dit vergroot zowel je zichtbaarheid als je betrouwbaarheid. 

4. EEAT

Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-E-A-T) zijn cruciaal voor makelaars die online zichtbaar willen zijn. Dit betekent dat je aandacht hebt voor contentcreatie die jouw kennis en ervaring in de vastgoedsector ondersteunen. 

Deze content varieert van blogs over de huizenmarkt tot gedetailleerde gidsen over het koopproces. Een makelaar kan bijvoorbeeld een artikel schrijven over de trends in de huizenmarkt in een specifieke stad, ondersteund door data en eigen inzichten. 

Meteen toepassen: Schrijf een blog over een recente trend in de vastgoedmarkt of een stappenplan over het verkopen van een woning. Zorg voor betrouwbare bronnen en gebruik je eigen professionele inzichten om je expertise te tonen. Vergeet niet om het bericht te delen op socials en in je nieuwsbrief.

Bonustip: Video content voor SEO

Video's zijn een fantastisch middel om aanbod te presenteren en een persoonlijk merk op te bouwen. Met behulp van video's kunnen makelaars hun bezoekers een complete en interactieve ervaring bieden. Voor SEO is het belangrijk om deze video's te optimaliseren met relevante titels, beschrijvingen en tags. 

Denk aan een video met de titel “Binnenkijken in een Moderne Loft in Rotterdam”. Hier voeg je gedetailleerde beschrijvingen en tags aan toe die relevant zijn voor het object en de locatie.

Meteen toepassen: Maak een korte video van een recent verkochte woning of een interessante woning die je momenteel aanbiedt. Zorg ervoor dat je de video voorziet van een aantrekkelijke titel, een duidelijke beschrijving en relevante tags. Upload de video op YouTube en embed hem ook op je website.